2025.01.18.
EGÉSZEN PICI GYERMEK KORTÓL SZÜKSÉGES ERRŐL BESZÉLNI, ERRE KÉSZÜLNI!!!
V. Mózes 30. 29.
” … Az életet és a halált adtam előtökbe, az áldást és az átkot: válaszd azért az életet, hogy élhess mind te, mind a te magod;”
Isten szabadságot ad ebben is, de ad egy útmutatást az igéjén keresztül. „Válaszd az életet!”
Józsué 24. 15.
„… Én azonban és az én házam az Úrnak szolgálunk.”
Milyen örökséget adunk oda a gyermekeinknek?
A PÁRVÁLASZTÁS A MEGTÉRÉS UTÁN A 2. LEGFONTOSABB – egész életet, sorsot meghatározó – DÖNTÉS. Számít, hogy milyen látást és motivációt tudunk továbbadni. A sikeres élethez jó döntésekre van szükség; ehhez fontos, hogy Isten igéjével összhangban legyen, ahhoz viszont ismernünk kell azt.
Példabeszédek 24. 3-4. (Más fordítás)
„Bölcsesség által épül a ház , az otthon és a család és az értelem által lesz erős.
Az otthont és a családi élet minden területét a tudás tölti meg drága és kedves kincsekkel.”
Szükséges Isten igéjének ismerete és tudása. A gyerekeket terelni kell, ha nem kapnak perspektívát, akkor zsigerből fognak dönteni. (Tradicionális, generációs példák alapján)
Ahhoz, hogy tudjunk helyesen tanácsolni; kell, hogy először a saját életünket tegyük rendbe, vizsgáljuk meg a kapcsolatunkat Isten igéjével! Fontos, hogy mi magunk is kijöjjünk a múlt dolgaiból, tradíciókból. Vizsgáljuk meg a familiáris szokásainkat is!
4 alappillér a gyerekneveléssel kapcsolatban:
✓ SZERETET ~ Szeretlek, ezért mondom neked
✓ VILÁGOSSÁG ~ Az igazság feltárása
✓ SZABADSÁG ~ Nem kényszerítem rád, ez a te döntésed
✓ VALÓSÁG ~ A döntésednek vannak következményei
MEGTÉRÉS = GONDOLKODÁSMÓDUNK MEGVÁLTOZTATÁSA
Ez érvényes a párválasztásra, gyermeknevelésre is. A gondolkodásmód megváltoztatása új dolgokkal jár, amely lehet ismeretlen terület számunkra, de Isten igéje útmutatást ad. NEM KELL FÉLNÜNK AZ ISMERETLENTŐL!!!
Ábrahám példája ~ Nem tudta hova megy, mikor Isten elhívta
Salamon példája ~ Bölcsességet kért Istentől
Filippi 3. 14.
„De egyet [cselekszem], azokat, amelyek hátam mögött vannak, elfelejtvén, azoknak pedig, amelyek előttem vannak, nekik dőlvén, célegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban onnét felülről való elhívása jutalmára.”
AZ ÚJ DOLGOK NEMCSAK ÚJ KIHÍVÁST, ÁLDOZATOKAT; HANEM ÚJFAJTA ÁLDÁST IS JELENT SZÁMUNKRA, de ehhez el kell hagyni a múltat!!!
Meg kell tanítani a gyermekeinknek ezt az újfajta gondolkodásmódot!
Negatív példa a bibliában:
Bírák 2. 10-14.
„És az az egész nemzetség gyűjteték az ő atyáihoz, és támadott más nemzetség ő utánuk, amely nem ismerte sem az Urat, sem az ő cselekedeteit, melyeket cselekedett Izraellel.
És gonoszul cselekedtek az Izrael fiai az Úrnak szemei előtt, mert a Baáloknak szolgáltak.
És elhagyák az Urat, atyáik Istenét, aki kihozta őket Egyiptom földéből, és más istenek után jártak, a pogány népek istenei közül, akik körülöttük voltak, és azok előtt hajtották meg magukat, és haragra ingerelték az Urat.
És elhagyták az Urat, és szolgáltak Baálnak és Astarótnak.
És felgerjedett az Úrnak haragja Izrael ellen, és adá őket a ragadozók kezébe, és elragadozák őket, és adá őket a körülöttük való ellenségeik kezébe, és még csak megállani sem bírtak ellenségeik előtt.”
Nem ismerték az Urat, az ő cselekedeteit, és nem ismerték a harcot sem. ~ FELELŐSSÉGÜNK, HOGY TANÍTSUK GYERMEKEINKET ISTEN IGÉJE ALAPJÁN, hogy az Úr az életük része legyen, a gondolkodásmódjukban jelen legyen!!!
HARCOK:
Isten követése harcokkal jár, nem kell kompromisszumot kötni!
Pozitív példák a bibliában:
Dávid, Dániel, József, Naámán szolgálóleánya ~ Ezeket az embereket még gyermekkorban megtanították az Izrael Istenének ismeretére, mert csak ebből tudtak fiatalon meríteni. Ha a magokat elvetjük, lesz hova vissza fordulniuk még akkor is, ha varga betűt ír le az életük. Ha látjuk azt, hogy felnőttként a saját döntései is az Úrban vannak, az egy jó visszaigazolás.
Zsoltárok 126. 5-6.
„Akik könnyhullatással vetnek, vigadozással aratnak majd.
Aki vetőmagját sírva emelve megy tova, vigadozással jő elő, kévéit emelve.”
MINDEN APRÓ SZISZIFUSZI MUNKA EGY MAGVETÉS A GYERMEKÜNK ÉLETÉBEN.
Mikortól kezdődik?
– Még gyermekvállalás előtt; a mi gondolkodásmódunk a kiindulópont ~ a gyermek áldás és jutalom
Zsoltárok 127. 3-5.
„Íme, az Úrnak öröksége, a fiak; az anyaméh gyümölcse: jutalom.”
– Egész kiskortól kezdve lehet utat mutatni nekik.
Útmutatás:
• Legfontosabb az, hogy milyen mintát adunk.
• Emellett olvassunk nekik a bibliából.
• Az is biztonságot jelent számukra, hogy látják, hogy anya és apa szeretik, megölelik egymást,- amit látnak, az minta számukra (negatív minta is lehet, ha állandóan visszaszól a nő, a férfi basáskodó, stb…)
• Szavainkkal is kell tanítani őket (Pl. Anya és apa hűségesek egymáshoz; Neked is lesz majd egy valaki, aki így fog szeretni, stb.)
• Tanítsuk= felvilágosítjuk, kiképezzük, útmutatás adunk
I. Mózes 18. 19.
„Mert tudom róla, hogy megparancsolja az ő fiainak és az ő házanépének ő utána, hogy megőrizzék az Úrnak útját, igazságot és törvényt tévén, hogy beteljesítse az Úr Ábrahámon, amit szólott felőle.”
II. Timótheus 3. 15.
„És hogy gyermekségedtől fogva tudod a szent írásokat, melyek téged bölccsé tehetnek az üdvösségre a Krisztus Jézusban való hit által.”
Jób 31. 1.
„Szövetségre léptem szemeimmel, és hajadonra mit sem ügyeltem.”
Ezek a dolgok nem jönnek maguktól, ezekről beszélni kell, merjünk beszélni ezekről!!! Teremtsünk lehetőséget a beszélgetésre, menjünk el otthonról, (vigyük el őket kávézni, kajálni).
• Tisztaság, szüzesség értékét meg kell tanítani nekik!!! ~ merjék felvállalni
• A fiúkat is meg kell tanítani,hogy férfinak lenni nem azt jelenti, hogy bármit megtehet
• „Mindennek ideje van…”
Prédikátor 3. 1.
„Mindennek rendelt ideje [van], és ideje [van] az ég alatt minden akaratnak.”
Azt is meg kell tanítani velük, hogy szabadon választhatnak, de a párválasztás az Úrban van.
II. Korinthus 6. 14.
„Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában; mert mi szövetsége van igazságnak és hamisságnak? Vagy mi közössége a világosságnak a sötétséggel?”
Negatív példa a bibliában:
I. Mózes 34. ~ Dína története
Kiment az idegen városba nézegetni az ottani szokásokat, az ára lett az, hogy megragadta és elvitte* őt az ottani király, ennek a vége tragédia lett, pedig Dínát megszerette a király. (De lelkéből szerette és nem agapé szeretettel. Az agapé szeret tud várni, megbecsülni.) A szívéhez szólt. ~ Erre is meg kell őket tanítani, hogy nem kell a világban nézegetni. Ráadásul a sorrend is hibázott.
Az igében mindenhol ez a 2 kifejezés van az „együttlétre”.
– Megragadta és vele hált = vele feküdt ~ Házasságon kívüli szexualitás (lealacsonyítás)
– Ismerte őt = Házasságon belüli szexualitás
Pozitív példa a bibliában:
I. Mózes 14. ~ Rebeka története
Alapelveket tár elénk, de nemcsak a fiatalok, hanem a szülők elé is.
Ábrahám hívta a szolgáját, aki a Szent Szellemet testesíti meg.
– Szolga = Szent Szellem
– Rokonság (ahonnan választ) = az egyház
– Az Atya elküldte a Szent Szellemet, hogy szerezzen házastársat a fiúnak = Isten a házasság szerzője
– Kút = élő víz
A „párválasztás” helye a kútnál volt. Rebeka is az Úrban bízott, a szolga is imádkozott.
– Azt is érdemes megemlíteni, hogy a párválasztás két emberen áll, Rebekát is megkérdezték. Fontos a másik ember tisztelete, hogy szabad a döntésre.
– Amikor elviszik Rebekát, messziről meglátta Izsákot, elfátyolozta az arcát = eltakarta magát, nem dobta oda magát. Fontos, hogy legyen önértékelésük; tudják, hogy milyen értékesek!!!
– Izsák pedig kiment a mezőre elmélkedni = olyan embert válasszanak, aki szereti Istent, az ő igéjét
Minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy beszéljünk velük ezekről!!!
Valójában nem lehet pontokba szedve elmondani nekik, hogy mi a sikeres párválasztás titka, ez egy folyamat, egy folyamatos magvetés.
LEGYEN REMÉNYSÉGÜNK A GYERMEKEINK FELŐL, HOGY AZ ÚR EGY ÉLETEN ÁT KÉZBEN TARTJA ŐKET! Bármikor jöhet egy fordulat az ő életükben is .
Kérdések:
1. Le kell kötni az idejüket, energiájukat! Ha valamit elvonunk, adnunk kell helyette más perspektívát!
A szolgálat vállalása már gyerekkorban is javasolt: karakterének, korának, stílusának megfelelően. Méltatni kell őket a munkájukért, értékelni kell őket!!!!
2. Eligazodás a kütyük világában:
Érdemes szülőként is ismeretet szerezni ezekről.
A szabadság korlátait fokozatosan kell kitolni, de meg kell azt is mutatni, hogy visszább lehet hozni, ha nem jól él vele. Fenntartjuk a jogot, hogy bármikor megnézhetjük az üzeneteit. ~ Legyen lekövethető!
Nagyobb korban már inkább meg kell tanítani őket ezek értelmes használatára. Fel kell hívni a figyelmüket ezek veszélyeiről!!! Értékelni kell őket, hogy ne „lájk” vadászok legyenek.
A külső környezet ellenállásával kell felvenni a küzdelmet.
3. Az nem jó taktika, hogy tinédzser gyermeknek akarok a barátja lenni, az inkább felnőtt korban jön el. Ilyenkor a tekintély, tisztelet kell, hogy legyen előtérbe helyezve!!!